Charlene, jaar 1

Oer-moeder-student
Regelmatig hoor ik hetzelfde als mijn dochter op school ter sprake komt: “Wat knap!” of “Wat goed dat je dat kan”. Deze woorden komen meestal van docenten. Dat zijn volwassen mensen met een baan en vaak ook een kind (of 2, misschien 3?). Wat maakt studeren zoveel anders dan een fulltime baan? Nee, ik heb me niet laten weerhouden door horrorverhalen en doemscenario’s. Ik ben moeder EN student.
Het is mogelijk om je door het eerste jaar Communicatie te slaan terwijl de poepluiers je om de oren vliegen, daar ben ik het bewijs van. En ja, aan het begin van het jaar vaak de les uit moeten om te kolven is bijzonder. Of tijdens een presentatie ineens weg moeten omdat je kindje met koorts op de crèche zit. Dat hoort er ook bij. Maar het zou nooit genoeg moeten zijn om je ervan te weerhouden om je dromen na te jagen. Te doen wat jij het liefst wilt en voor mij was dat weer naar school gaan. Journalist worden en, om een docent te citeren: “verhaaltjes tikken”. Dat heb ik altijd geweldig gevonden.

Communicatie
Mijn keus is op Communicatie gevallen omdat het ontzettend breed is. Je kan er zoveel kanten mee op en dat sprak mij erg aan. Zo kun je bijvoorbeeld op de communicatieafdeling gaan werken van een groot of klein bedrijf. Je kunt een nieuwe huisstijl ontwerpen voor een opdrachtgever. Je kunt journalist worden, of zelfs (als je dat wilt natuurlijk) je eigen onderneming beginnen. Er zijn zoveel opties, het is slechts een kwestie van kiezen.
In de eerste instantie had ik mij aangemeld voor het schooljaar van 2010/2011. In de zomer van 2010, net na mijn 21ste verjaardag bleek ik in verwachting te zijn. Ik heb er toen voor gekozen alles een jaar uit te stellen. In augustus 2011 zat ik weer in de schoolbanken. Intussen verbaas ik me over hoe snel het eerste jaar is gegaan en ben ik ontzettend trots en blij dat ik naar mijn eigen gevoel heb geluisterd. Natuurlijk waren er mensen die de negatieve dingen aanhaalden en me vertelden hoe zwaar het zou worden. Zware momenten heb ik zeker maar dat hebben alle studenten, met of zonder kinderen. Gelukkig heb ik een lief meisje van inmiddels 13 maanden dat op tijd naar bed gaat. Zo kan ik vooral ’s avonds studeren. Een lieve partner die een hoop uit handen neemt heb ik gelukkig ook. Het bevalt me prima eerlijk gezegd; student EN moeder zijn. Hoewel ik altijd op de eerste plaats mama ben. Ik zou zelfs uit een tentamen weglopen als ze me nodig heeft. Oer-moeder-studenten doen dat en docenten begrijpen dat gelukkig. Dus het is goed te doen, als je maar wilt en bereid bent je voor 100% in te zetten.

Je kunt alles
Als je ooit in een situatie komt waarbij je twijfelt of je iets aan kan, of je ergens sterk genoeg voor bent (in mijn geval was het studeren en voor mijn kindje zorgen) wil ik je zeggen dat je alles kunt wat je wilt. Als je er maar in gelooft, en weet waarom je het doet. Dan kun je echt alles bereiken wat je bedenkt, en nog veel meer.

Dit bericht werd geplaatst in Jaar 1 en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie