Michelle, jaar 2

Schoolkriebels
Na acht weken heerlijk zomervakantie te hebben gehad, begint het toch wel weer te kriebelen. Ik heb echt weer zin om naar school te gaan! Het eerste jaar van de opleiding Communicatie is me goed bevallen en ik kijk uit naar het tweede jaar. Ik zal je eerst eens vertellen hoe ik hier terecht ben gekomen.

Mijn naam is Michelle Wiltjer, ik ben 22 jaar en ik woon in Amsterdam. Nadat ik op mijn negentiende mijn Vwo had afgerond, besloot ik om twee jaartjes rust te nemen en te gaan werken. Ik had namelijk echt geen idee wat ik voor opleiding wilde doen en wat ik later wilde worden. Maar die twee jaar werken is me erg goed bevallen. Ik had veel tijd om me te oriënteren op verschillende opleidingen en op mijn interesses. Na anderhalf jaar was ik eruit. Ik wist nog steeds niet wat ik precies wilde worden, maar ik wist wel welke richting ik op wilde en zo kwam ik uit op Communicatie. Een breed georiënteerde opleiding waarmee je later nog verschillende kanten op kan gaan. Ik had nog twijfels tussen de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en Hogeschool Inholland Diemen, maar ik heb uiteindelijk toch voor Hogeschool Inholland gekozen, omdat zij mij meer aanspraken op de open dag. Leuke mensen, leuke locatie en ze gaven me veel informatie. Ook vond ik de HvA meer economisch gericht en is er op Hogeschool Inholland meer ruimte voor creativiteit.

Ik ga nu het tweede jaar in van de opleiding en ik ben nog steeds erg blij met mijn keuze. De opleiding bevalt me goed en ik ben blij dat ik voor Hogeschool Inholland heb gekozen. Hogeschool Inholland Diemen is kleinschalig en dat betekent dat je veel persoonlijke aandacht krijgt. De klassen zijn klein en de docenten hebben daardoor meer tijd voor je.
Hoewel ik mijn propedeuse niet heb gehaald (dan moet je alle vakken in het eerste jaar met een voldoende halen), vind ik dat ik een succesvol eerste jaar heb gehad. In het eerste blok was het wel heel erg wennen allemaal. Ik kwam van de middelbare school en een hbo-opleiding vergt toch wel veel meer inzet, planning en motivatie. Maar gelukkig krijg je hierin in het eerste en tweede blok veel begeleiding. In het tweede half jaar word je steeds meer losgelaten en ligt de verantwoording toch echt bij jezelf. En dan heb je nog de tentamens. Daar kun je niet meer twee dagen van te voren mee beginnen, zoals op de middelbare school vaak het geval was bij mij. Je hebt er nu wel wat meer voorbereiding voor nodig. Ook dat was even wennen. Je bent zelf verantwoordelijk voor de voortgang van je opleiding. Maar daar kun je wel jouw eigen voordeel uit halen. Je kunt het zo leuk maken als je zelf wilt. Je kunt jezelf blijven uitdagen en daarin krijg je wel veel vrijheid op deze opleiding. 

Nu ik dit stukje geschreven heb, krijg ik alleen maar meer kriebels. Mijn zomerkriebels worden verruild voor schoolkriebels en ik ben benieuwd wat het tweede jaar mij gaat brengen. Ik hou jullie op de hoogte!

Dit bericht werd geplaatst in Jaar 2 en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie