Anne, jaar 4

StorytellingSlapeloze nachten
Alle jaren op school werk je toe naar dat ene moment: het ophalen van je diploma. Natuurlijk gaat het ook om de weg ernaartoe en alles wat je dan leert. Iedereen die je in de tussentijd ontmoet. Ervaring die je opdoet. Maar toch. Dat ene moment, dat is waar je het uiteindelijk voor doet. Je zit niet vier jaar in de collegebanken om vlak voor de diploma-uitreiking te zeggen: ‘Nou nu heb ik genoeg geleerd, ik heb leuke mensen ontmoet, ik ga er maar eens vandoor.’ Nee, dat papiertje is een manier om de wereld te laten zien dat je een doel kunt bereiken. Dat je afmaakt waar je aan begonnen bent. Het is een bewijs dat je kunt leren en dat je iets hebt geleerd. Alhoewel dat laatste persoonsgebonden is.

Om op dat punt te komen – het ophalen van je diploma – zul je jezelf eerst moeten bewijzen aan een aantal strenge mensen (ook wel de afstudeercommissie), door middel van ‘een proeve van bekwaamheid’. Met andere woorden: je schrijft een afstudeerscriptie. Om die scriptie te kunnen schrijven heb je een afstudeeropdracht nodig bij een organisatie. Nu zijn afstudeeropdrachten (of voor het gemak: afstudeerstages) schaarser dan meewerkstages en al helemaal binnen de richting die ik in gedachten had. Marketingstages ten overvloede, maar het bleek lastig zoeken naar een afstudeeropdracht die iets te maken heeft met reputatie of interne communicatie. Dan wil je ook nog eens een leuke en uitdagende opdracht waar je echt wat van leert en waarmee je kunt afstuderen en de organisatie verder kunt helpen. Natuurlijk is een stagevergoeding hier ook niet geheel onbelangrijk.

In mijn queeste naar een afstudeeropdracht, kwam ik al er al snel achter dat ik het beste willekeurig bedrijven aan kon schrijven, of zij nou een opdracht hadden liggen of niet. Gewoon op de bonnefooi je enthousiasme uiten (in een mail en via LinkedIn) en peilen of ze misschien een probleempje achter de schermen hebben waar ze wel een leergierige student voor kunnen gebruiken.
Op deze manier kwam ik aan twee sollicitatiegesprekken: een bij Hill & Knowlton (waar ik eerder voor mijn minor Reputatiemanagement was geweest) en een bij de Bestuursdienst (directie communicatie) van de Gemeente Amsterdam (waar ik tijdens mijn meewerkstage bij de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling van de Gemeente Amsterdam, een dagje had meegelopen). Beide zijn goede organisaties maar ik had al een ‘overheidsstage’ op mijn CV. Logischerwijs zou een commerciële stage mijn CV goed aanvullen. Helemaal een stage bij een gerenommeerd bedrijf als Hill & Knowlton. Echter, de opdracht bij de gemeente paste tien keer beter bij mijn afstudeerrichting en was inhoudelijk veel uitdagender maar bij beide organisaties was ik welkom. Gevolg: slapeloze nachten.
Na lang beraad (met docenten, oud-studenten, vrienden, vriendje, mezelf) kwam ik tot de conclusie dat ik meer waarde hechtte aan een interessante opdracht, dan aan de naam van een organisatie op mijn CV. De uitkomst: 4 februari ben ik gestart met afstuderen bij de directie communicatie bij de Bestuursdienst van de Gemeente Amsterdam. Ik word begeleid door de woordvoerder van de burgemeester en ik ga een onderzoek doen en advies geven ten behoeve van ‘een corporate story’ voor de gemeente, ook wel: Het verhaal van de Gemeente Amsterdam.

Dit bericht werd geplaatst in Afstuderen, Jaar 4 en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie