Cynthia, jaar 3

Het is Minor-time!
Hello readers! Ik ben Cynthia Mastenbroek, 21 jaar jong en studerend aan de opleiding Communicatie bij Hogeschool Inholland te Rotterdam. Op dit moment zit ik in mijn derde studiejaar en ben ik bezig met de minor Principles and Practices van Journalistiek. Een echte aanrader voor de diehard schrijver!

Voordat ik aan deze geweldige opleiding begon heb ik eerst een manager opleiding gedaan op mbo niveau 4. Op de middelbare school ben ik geslaagd in vmbo-kaderberoepsgericht en vandaar dat ik eerst mbo moest gaan doen voordat ik door kon stromen naar het hbo. Alles ging volgens plan en uiteindelijk stroomde ik met een acht gemiddeld en zonder loting Inholland binnen. Er ging een wereld voor mij open. Ik weet nu dat ik hier écht op mijn plek zit.

Échte journalisten
Nadat je de basis van journalistiek leert in jaar twee kom je nu in de echte wereld van de journalisten terecht. Samen met een groepje van vier ga je zeven weken lang bikkelen aan een eigengemaakte krant met verschillende genres. Doordat je groepjes vormt, word je benoemd tot een soort deelredactie waarvan de docent de hoofdredacteur is. Ik bedoel, hoe cool is dat!? Lekker je eigen ding doen, er op los schrijven en in de schoenen staan van een echte journalist. De droom van iedere schrijver en uiteindelijk is het ook super goed voor de uitbreiding van je portfolio.

Sfeer
De sfeer in het derde jaar is zeker anders als in jaar één en twee. De docenten kennen jou en jij kent de docenten en eigenlijk ga je nu pas beseffen wat je aan ze hebt. Het is leuk om te zien dat docenten zo veel netwerken hebben en daadwerkelijk hen eigen ervaring kunnen delen. Na een les ‘nieuws vergaren’ bij Claudia Diers-Linke loop je trots en met een voldaan gevoel de klas uit. Alsof je de hele wereld aan kan. Haar energie, ervaringen en enthousiasme prikkelen je en geven je de drive om verder te gaan. Super interessante lessen over hoe je aan nieuws komt, hoe je achter feiten komt, en wat je met die feiten kunt doen.

Voorbereiding
De tijd vliegt en voordat ik er überhaupt erg in heb staat de volgende minor al weer voor de deur. Tijdens de herfstvakantie stort ik ter voorbereiding mezelf compleet in Media en Journalistiek. Deze minor gaat de eerste week van november van start. Het gaat zo snel allemaal! Ik weet nog goed toen ik aan deze opleiding begon; zucht…’’ waar begin ik aan? Vier jaar is lang!’’. Maar voordat ik het weet ben ik afgestudeerd en op zoek naar een baan. Oké, back to reality. Niet voorlopen op de zaken. Tussen deze fantastische maar zeker drukke minoren door ben ik bezig met het vinden van een stage. In het derde jaar loop je in september of in februari twintig weken stage. Ik heb zelf gekozen voor februari, omdat ik dan eerst de theorie leer en deze daarna kan uitoefenen in de praktijk. Dat gaf me toch een zekerder gevoel. Maar hoe ver februari nu nog klinkt, hoe sneller het dichterbij komt. Vandaar dat ik al begonnen ben met de voorbereidingen. Oriënteren, stages zoeken en gesprekken voeren.

‘Broekie’
Nadat ik mijn profiel op stagemotor.nl had voltooid, was het tijd om stage vacatures te zoeken. Het handige aan deze site is dat je niet alleen kunt solliciteren, bedrijven kunnen ook jou benaderen op basis van je profiel. Na zo’n vijftien sollicitaties was het afwachten. En tot mijn grote verbazing werd ik na twee dagen al door drie bedrijven uitgenodigd. Ik vond het meteen spannend. Ik bedoel, je komt daar toch als ‘broekie’ die weinig ervaring heeft binnen. Dit is het moment dat je jezelf moet verkopen en moet bewijzen dat jij de juiste bent voor hen. Dat is best eng. De beste tips die ik kreeg en waar ik écht iets aan had waren; Blijf jezelf, laat zien dat je het écht wilt en kom niet met lege handen aan. Na deze gesprekken zweer ik bij deze tips aangezien alle drie de bedrijven mij graag als stagiair tegemoet zien. Missie compleet! Nu heb ik in ieder geval een stageplek of anders gezegd ik heb meer een luxe probleem; Ik kan zelfs kiezen!

Talk to you next time!

Over cynthiamastenbroek

I don't dream my life, I live my dreams!
Dit bericht werd geplaatst in Jaar 3 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie